آیین های حرم رضویمطلب ارسالی ازمیهمان طوس
 
آسمان هشتم
مطالبی پیرامون حرم رضوی
 
 

درست زماني که خورشيد طلو ع مي کند و آفتابش را روي حرم مطهر رضوي پهن مي کند صداي قرآن خواني مراسم صفه هم طنين انداز مي شود؛ صبح ها نيم ساعت بعد از طلوع آفتاب و شب ها بلافاصله بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء. مراسم صفه قبلاً در رواق دارالحفاظ -يعني در رواق پيش روي حضرت-برپا مي شد ولي اکنون اين مراسم قرآن خواني در رواق دارالسلام -رواق زيباي جنوب شرقي حرم مطهر و در شرق دارالحفاظ انجام مي شود.
ابتدا تعدادي از فراشان (خادمان به چهار دسته حفاظ، فراشان، دربانان و کفش داران تقسيم مي شوند(محل برگزاري مراسم صفه را آماده و زائران را به بيرون از رواق دارالسلام هدايت مي کنند. آنها قبل از شروع مراسم با احترام خاصي 14رحل و قرآن نفيس در اندازه هاي بزرگ را به محل برگزاري مراسم مي آورند. اين رحل ها و قرآن ها به دو قسمت مساوي تقسيم شده و در سمت چپ و راست جلوي رواق دارالسلام به طور منظم و با فاصله يک اندازه از يکديگر گذاشته مي شوند.
هفت قرآن نفيس در سمت راست و هفت قرآن نفيس در سمت چپ قرار مي گيرد و خادمان،14شمعدان لاله زيباي تک شعله را نيز جلوي هر يک از رحل ها مي گذارند . قرآن ها و رحل هاي مراسم صفه با احترام خاصي دست به دست مي شوند؛ انگار نور روي دست ها مي چرخد و در فضا پاشيده مي شود.
يکي از خدام، شمع هاي داخل لاله ها را روشن مي کند. 14خادم وارد دارالسلام مي شوند و هر يک پشت رحل ها مي ايستند. خدام و فراشان کشيک روز هم در سمت چپ و راست با حالت خشوع و احترام مي ايستند . سرکشيک خدام، معاون کشيک و سادات در بالاي رواق مي نشينند . جلوي هر سر کشيک هم يک شمعدان روشن قرار مي گيرد که روي سنگفرش ها روشني مي ريزد.
قرآن ها گشوده مي شوند. شمع ها آب مي شوند . 14مرد سرمه اي پوش پشت رحل ها با احترام زانو مي زنند. آنها 14قاري و حافظ قرآن هستند که به حفاظ معروفند و اين مقام را يا به ارث برده و يا به صورت افتخاري دريافت کرده اند. آنها يکي پس از ديگري پشت رحل هاي گشوده قرار مي گيرند. زائران هم از دور ناظر بر اجراي مراسم هستند. زمزمه هاي قرائت قرآن بلند مي شود. انگار فضا جان مي گيرد. در و ديوار رواق هم صدا زمزمه مي کنند. کلمات آهنگين در فضا مي پيچد و گوش ها را نوازش مي دهد. قلب ها کم کم مي لرزند و چشم ها باراني مي شوند. قاري «صدق الله العلي العظيم »را مي گويد. دست هاي راست چسبيده بر سمت چپ سينه هاست، جايي روي قلب ها. هر يک از حفاظ يک فقره از مديحه 14معصوم (ع)يا 12امام (ع)را که از منشئات خواجه نصير الدين طوسي است با صداي بلند، زيبا و آهنگين مي خواند. حفاظ زماني که در خواندن مديحه 14معصوم (ع)به نام مبارک امام رضا(ع)مي رسند همگي قيام مي کنند و با اداي احترام به حضرت دوباره مي نشينند . هر يک از حفاظ به نوبت مديحه را مي خواند و چون نوبت به ديگري مي رسد، او هم خطبه و مديحه امام بعد را مي خواند. به محض شروع فقره چهاردهم و با بيان نام مبارک امام زمان (عج)بار ديگر همه قيام مي کنند. پس از اتمام فقره چهاردهم مديحه ،خطيب حفاظ، خطبه مخصوصي را قرائت مي کند. با پايان يافتن مراسم، خدام سجده شکر به جاي مي آورند. سپس سرکشيک يا معاون او به جمع آوري قرآن ها، رحل ها و لاله ها مي پردازد. اين وسايل با کمال احترام دست به دست مي گردند تا به اتاق مخصوص نگهداري قرآن ها در زاويه جنوب شرقي رواق دارالحفاظ انتقال يابند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 26 شهريور 1390برچسب:, :: 21:11 :: توسط :

درباره وبلاگ
پژوهشی پیرامون معماری حرم امام رضا
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان هشتم و آدرس mer8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 139
بازدید کل : 58686
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1