آسمان هشتم
مطالبی پیرامون حرم رضوی
 
 

 

 

مشتری اشک

 

کعبه‎ی اهل ولاست صحن و سرای رضا شهر خراسان بُوَد کرب و بلای رضا

 

در صف محشر خدا مشتری اشک اوست هر که در اینجا کند گریه برای رضا

 

کیست پناه همه جز پسر فاطمه؟ چیست رضای خدا غیر رضای رضا؟

 

بر سر دستش برند هدیه برای خدا ریزد اگر دُرّ اشک، دیده به پای رضا

 

زهر جفا ریخت ریخت، شعله به کانون دل خونِ جگر بود بود، قوت و غذای رضا

 

نغمه ی قدّوسیان بود به آمین بلند حیف که خاموش شد صوت دعای رضا

 

یاد کند گر دَمی ز آن جگرِ چاک چاک خون جگر جوشد از خشت طلای رضا

 

از در باب الجواد می¬شنوم دم به دم یا ابتای پسر، وا ولدای رضا

 

بوسه به قبرش زدم، تازه ز طوس آمدم باز دلم در وطن کرده هوای رضا

 

گر برود در جنان یا برود در جحیم بر لبِ میثم بُوَد مدح و ثنای رضا

 

“غلامرضا سازگار”


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 18:55 :: توسط : خادم

در ماه محرم و همچنین پنجشنبه های هر هفته خواندن زیارت عاشورا بسیار ثواب دارد به دو حدیث در مورد این زیارت توجه کنید:

حضرت امام صادق(ع) فرموده اند: هرکس بوسیله خواندن زیارت عاشورا، جدم حسین(ع)

را زیارت کند ” چه از راه دور یا نزدیک” به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و

معنوی داشته باشد به او می‌دهد» (۴۹:۲۳)

 

 

 

 

 

امام صادق(ع) به صفوان می‌فرمایند: زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت

کن، به درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین می‌کنم، اول زیارتش

قبول شود. دوم سعی و کوشش او شکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف

خداوند بزرگ برآورده شود و نا امید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده

خود را خلاف نخواهد کرد.

 

 

متن زیارت عاشورا به علاوه ی معنی ان در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 16:14 :: توسط : خادم

http://mer8.loxblog.com/page.php?p=4

 حتمابه لینکی که در بالا نوشته شده بروید هر کس که دید احساسش نسبت به این تصاویر را بنویسد

راستی این لینک به موضوع اصلی وبلاگ ما مربوط نمی باشد 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:استیوجابز, :: 14:57 :: توسط : خادم

قاجاریه
       در این دوره نیز تحولاتی در آستان قدس بوجود آمد،بنای صحن آزادی (نو) در سمت مشرق حرم به امر فتحعلیشاه و به کمک فرزندش علینقی میرزا و معماری حاج آقاجان صاحب بازارچه معروف در مشهد، ساخته شد و در زمان ناصرالدین شاه به اتمام رسید. طلاکاری ایوان، ایوان و سردر شمالی صحن عتیق – معروف به چایوان شاه عباسی- هم به تصریح کتیبه‌ای که بر آن قرار دارد ، در ایام محمد شاه مرمت شده است. بنای دارالسعاده توسط اللهیارخان آصف‏الدوله به سال 1251 ه. ق احداث شد و ترکیب رواق دارالضیافه در سال 1320 ه. ق انجام یافت. علاوه بر این، در سال 1275 هـ.ق قائم مقام نوری اقدام به آینه‌کاری روضه منوره کرد. « توحید خانه » نیز در زمان نیابت مولیت عضدالملک

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:, :: 19:8 :: توسط : خادم

       در این دوره به ویژه در زمان نادرشاه به تصریح قصیده فارسی قدیم و کتیبه‌های نگاشته شده در ایوان طلا‌ی صحن عتیق و به تصریح محمدکاظم مروی وزیر مرو، مناره دوره غزنویان و ایوان امیرعلی‌شیر را طلا‌کاری کرد و مناره دیگری در همان صحن برپا داشت و اشیایی زرین و گوهرنشان به آستان قدس تقدیم داشت بنای گلدسته ضلع شمالی صحن عتیق (صحن انقلاب)، طلاکاری مجدد ایوان امیر علیشیر و بنای مناره ایوان شمالی طلاکاری و تذهیب شد و سنگاب مرمر یکپارچه که به امر او ازهرات آوردند و اسماعیل‌خان، طلا‌یی سقفی روی ستون‌های مرمر برفراز آن ساخت و روی آن را با خشت‌های طلا‌ تزئین کردو به نام سقاخانه اسماعیل طلایی در صحن عتیق احداث گردید. به امر نادر مسیر یک نهر آب را به زیر حوض هدایت کردند تا حوض همواره پرآب باشد. این سقاخانه با مختصر تغییراتی، اکنون نیز برجای است.

     



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:, :: 18:57 :: توسط : خادم

       در این دوره فرسودگی‏ها و احیانا خرابی‏ها و خسارات وارد شده به حرم مطهر رضوی جبران گردید. زیرا نخست‏به فرمان غازان‏خان (694-703 ه. ق) و سپس در زمان سلطان محمد خدابنده الجایتو (703-716 ه. ق) پادشاه شیعی مذهب ایلخانی مرمت‏شد و به بناهای اطراف آن افزوده گردید. «بنای کامل گنبد موجود» را مربوط به این دوره دانسته‏اند. بدین واسطه این گنبد همانند سایر گنبدهایی که در دوره مغولها ساخته شده دو پوششی است و رویه‏اش با الواح مسین با روپوشی از طلا ساخته شده است. در همین دوره ابن‏بطوطه سیاح معروف که در سال 734 ه. ق از راه جام به طبس سفر کرده، در خاطرات خود از حرم مطهر حضرت رضاعلیه‏السلام و متعلقات آن یاد می‏کند: «در مشهد مکرم قبه عظیمی است در داخل زاویه و جنب آن مدرسه و مسجد است که همه از این ابنیه عالی متبوعه است دیوارهای این ابنیه را با خشت کاشانی مزین کرده[اند] و روی مرقد حضرت رضا صندوقی چوبی نصب شده است‏». همچنین به ضریح نقره ای رنگ اشاره می کند، با توجه به نوشته‏های ابن‏بطوطه و دیگر روایات معلوم می‏شود که در قرن هشتم هجری چنان آثاری وابسته به آستان قدس رضوی وجود داشته است، یعنی: (حرم، مسجد بالاسر، یک مدرسه و چند بنای کوچک متصل به ضلع شمالی).


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 مهر 1390برچسب:, :: 17:36 :: توسط : خادم

       ابن ابی‏الحدید در شرح نهج‏البلاغه می‏نویسد که مغولان در سال 618 ه. ق ابتدا به طوس حمله آوردند، شهر را غارت کردند و مردم را به قتل رسانیدند. سپس وارد مشهدالرضا شدند و آنجا را هم خراب کردند. اگر چه بعضی منابع از خرابی بارگاه مقدس رضوی به دست مغولان سخن گفته‏اند ولی باز مؤلف تاریخ آستان قدس رضوی از قول ابن ابی‏الحدید می‏نویسد با وجودی که مردم مشهد را به قتل رسانیدند، بارگاه رضوی را حداقل تخریب نکردند و احتمالا به غارت اموال و اثاثیه آن اکتفا کردند. نیز عطاملک جوینی مؤلف جهانگشا از خرابی حرم مطهر به دست مغولان ذکری به میان نیاورده است. منظومه فضل بن روزبهان خنجی در مهمان‏نامه بخارا که حمله مغولان را به طوس و مشهد نگاشته است، دلالت می‏کند که حرم مطهر را خراب نکرده‏اند، زیرا نوشته‏های سال 612 که قبل از حمله مغولان بوده هنوز پابرجاست. 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 مهر 1390برچسب:, :: 17:12 :: توسط : خادم

    شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع) از بجستانی نقل کرده است که امام رضا(ع) با پیامبر(ص) خداحافظی کردند، اما هر بار به سمت مزار مبارک بر میگشتند و صدایشان با گریه بلند میشد. به خدمت امام نزدیک شدم و خدمت ایشان تبریک گفتم. امام فرمودند: من را رها کن! من از جوار جدم محمد صلی الله علیه و آله و سلم بیرون میشوم و در «غربت» میمیرم.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, :: 18:57 :: توسط : خادم

مناره (گلدسته) برجی مدور است که یکی از اجزاء معماری اسلامی است و بیشتر در مسجدها بکار می‌رود.

مناره‌ها سه کاربرد اصلی دارند:

  • میل راهنما: برای راهنمایی کاروان‌ها در مسیر جاده‌ها و نشان دادن مکانهای اصلی بافت شهری.
  • اذان‌گویی و خبررسانی: مکانی برای گفتن اذان.
  • مناره نماد پیروزی: این نوع مناره‌ها را از جمجمه سر انسان‌ها و حیوانات می‌ساختند.

 

بقیه متن در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:, :: 19:56 :: توسط : خادم

نواختن نقاره از زمانهاى قديم در آستان مقدس امام رضا (ع) معمول بوده است. اما اين كه اين رسم از چه زمانى آغاز شده و به صورت يك سنّت درآمده، معلوم نيست. نه نويسندگان در باره آن چيزى نوشته اند و نه اسناد و مدارك موجود در حرم مطهر چيزى را نشان مى دهد. اما از نشانه هاى تاريخى چنين برمى آيد كه در قرن دهم، نواختن نقاره معمول بوده است.
 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:نقاره خانه, :: 19:22 :: توسط : خادم

گنبد و بارگاه حضرت رضا علیه السلام

درباره سابقه تاریخی حرم مطهر، مورخان و نویسندگان اقوال بسیار نقل کرده‏اند، برخی از تاریخ‏نویسان بر این عقیده‏اند که بقعه مبارکه حضرت رضاعلیه‏السلام پس از وقایع و حوادث مهم خراسان که در طول قرنها به وجود آمد، در معرض تحولاتی قرار گرفت و به واسطه تاخت و تاز اقوام مختلف و لشکرکشی‏ها به سرزمین خراسان، مانند تهاجم‏های سبکتکین و غزهای ترکمان و مغولها بارها به‏کلی ویران و سپس بازسازی گردید.  

 

بقیه در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:, :: 19:24 :: توسط : خادم

       اولین بار دیلمیان و آل‏بویه - که بعد از عباسیان مذهب شیعه داشتند- به تعمیر وتزئین اساسی این بقعه هارونیه پرداختند.   
بوبکر شهمرد،از پیشکاران نوح بن سامانی،مقبره امام رضا(ع)را آباد کرد.
       به گفته ابن بابویه(شیخ صدوق)، محمد بن عبد الرزاق طوسی و امیر محمدیه، از امرای عهد سامانی، در دوران فرمانداریشان نسبت به مرقد مطهر امام (علیه السلام) کمال ارادت و توجه داشتند و تزییناتی در حرم به وجود آوردند. همچنین در اوایل قرن چهارم هـ.ق به دستور عضد الدوله دیلمی، مرقد منور امام (علیه السلام) به سبک آن زمان تعمیر و تزیین شد.

       زیارت این بارگاه شریف در عصر آنان رونق بیشتری یافت و بر علاقه‏مندان و زایران آن روزبه‏روز افزوده می‏شد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 8 شهريور 1390برچسب:, :: 19:9 :: توسط : خادم

 

 

وِبی بنا نهادیم که پایه اش اعتقاد به حق تعالی، زیر بنایش اکرام پیغامبر اکرم و فنداسیونش ارادت اهل بیت، ستون های آن علی بن موسی الرضا است.


ما پنج جوانکیم از مرکزی با نام 22 واقع در شرق تهران، میدان چهارصد دستگاه. دست به دست هم می دهیم، قلم های خویش را بر هم متحد نموده و به رشته پژوهش هایی دست خواهیم زد.


 


علی سمیعی آن کس است که پی سی را چون مرکبی نیکو زیرپای خویش دارد و پی سی رانی می کند. 


محمد مهدی کمیلی هم به نوعی کارگر معدن مان است و در اعماق موتور جستجوی گوگل به کند و کاو مجاهدت برای یافتن طلا و جواهر می پردازد.


کامران کیانلو آن است که در حجمی جات و سفال و معمارگری سررشته ای دارد و همان گونه که ما بر خانه ی خویش استحضار کامل داریم او بر حجمی جات معمارگری مستحضر است.


محمد جواد نجفی آن شیخی است که آموزه های دینی اش بسیار است و اندکی رجال و درایت و حدیث هم می داند و به موقع لزوم به قرآن نیز بس آگاه است.


در آخر اینجانب که نامم علی و شهرتم کاظمی است قرار دارم، اندکی دست بر ادب دارم


و بانویی داریم که اندکی مدبر است و اندکی دبیر و مدیر نیز هست. نامش ملیحه و فامیلش حیدری است.


زین پس یک روز به میان (یا همان در میان) جدیدیجاتی بر این وِب روان خواهیم کرد، در باب معمارگری حرم آسمان هشتم.


 

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 1 شهريور 1390برچسب:, :: 19:3 :: توسط : خادم

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

درباره وبلاگ
پژوهشی پیرامون معماری حرم امام رضا
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان هشتم و آدرس mer8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 114
بازدید کل : 58552
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1