آسمان هشتم
مطالبی پیرامون حرم رضوی
 
 

 

آيين شب هاي شهادت
 
همه ساله در دو روز از سال، صحن انقلاب اسلامي جلوه گاه عظمت دربار ولايتمدار حضرت رضا(ع)است؛ يکي در شب عاشورا و ديگري شب شهادت حضرت رضا(ع). قبل از فرا رسيدن اين شب ها، توليت آستان قدس از مقامات کشوري و لشکري و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران و خادمان حرم دعوت مي کند. که بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در رواق دارالحکمه حضور يابند . ابتداي مراسم با سخنراني يکي از واعظان شروع مي شود . پس از ذکر مصيبت ،دعوت شدگان به صحن انقلاب اسلامي فراخوانده مي شوند. البته قبل از ورود دعوت شدگان ،خدمه دور تا دور صحن انقلاب با در دست داشتن شمع هاي افروخته مي ايستند . سپس دعوت شدگان وارد صحن انقلاب مي شوند و در ايوان نقاره خانه به حالت خضوع مي ايستند. بعد از آن ،خادمان ،حفاظ و قاريان قرآن با در دست داشتن لاله و شمع روشن با حزن و اندوه و با لباس خدمت به شکل دسته جمعي از مقابل خدمه و ساير دعوت شدگان عبور مي کنند. آنها به مناسبت ايام، خطبه مي خوانند. خطبه با نام مبارک امام زمان (عج)ادامه مي يابد و با ذکر نام رهبر معظم انقلاب اسلامي خاتمه پيدا مي کند.

ارسال شده در تاریخ : 30 شهريور 1390برچسب:, :: 8:59 :: توسط :

 

آيين تحويل کشيک
 
همه روزه پس از پايان مراسم صبحگاهي صفه و در حدود يک ساعت بعد از طلوع آفتاب ،زمان کشيک خادمان روز قبل تمام مي شود و نوبت کشيک بعدي فرا مي رسد. تعويض کشيک خادمان در حرم هم داراي مراسم خاصي است که اصطلاحاً به آن «تغيير و تحول »مي گويند. خادمان هر دو کشيک -اعم از خادم، فراش و دربان -در محل رواق گنبد حاتم خاني يا دارالسعاده حاضر مي شوند. آنها دوصف تشکيل مي دهند که در هر يک از اين دو صف، خدمه يک کشيک به ترتيب خدام، دربانان و فراشان مي ايستند . آنها بايد با حالت خشوع و خضوع و احترام مقابل يکديگر بايستند. در اين هنگام، سرکشيک يا معاون کشيکي که خدمتش به اتمام رسيده و در اول صف و نزديک به روضه منوره قرار دارد با صداي رسا خطبه اي قرائت مي کند. اين خطبه هم شامل ستايش پروردگار، ثناي ائمه اطهار (ع)،ذکر نام مبارک حضرت رضا(ع)و امام زمان (عج)است. بعد از خواندن خطبه، تمام خدمه از اينکه توفيق اين خدمتگزاري نصيب آنها شده است سجده شکر به جا مي آورند. سپس خدمه کشيکي که خدمتشان به پايان رسيده است با خدمه اي که خدمتشان شروع شده مصافحه مي کنند و مراسم تحويل کشيک پايان مي يابد.

ارسال شده در تاریخ : 29 شهريور 1390برچسب:, :: 19:39 :: توسط :

آيين غبارروبي

يکي از پرشکوه ترين مراسم در بقعه منور، آيين غباروربي است که با تشريفات مخصوصي انجام مي شود. مراسم غبارروبي چند نوبت در سال و همزمان با اعياد مذهبي يا ميلاد مسعود يکي از معصومان (ع)توسط توليت آستان قدس رضوي و همراهانشان صورت مي گيرد. اما شيوه اجراي اين مراسم به اين شکل است که ابتدا در روز و ساعتي معين شده، خادمان ،حريم رضوي را کاملاً خلوت مي کنند و کليه درهاي ورودي آن را مي بندند. خادمان اين کار را به اصطلاح «قرق کردن» مي گويند . پس از اين کار ،در ضريح مطهر توسط توليت آستان قدس گشوده مي شود . سپس نذورات مردم به تدريج جمع آوري مي شود. در تمام طول اين مراسم، تلاوت روحبخش قرآن يا مداحي و مرثيه سرايي براي اهل بيت (ع)در حريم رضوي طنين انداز است . بعد از جمع آوري نذورات ،درون مضجع شريف و ضريح مقدس با عطر و گلاب شست و شو مي شود. در ضمن شرح غبارروبي هم هر نوبت در صورتجلسه اي تنظيم و به امضاي توليت و ديگر مقامات شرکت کننده در اين آيين مي رسد. در پايان هم از طرف توليت آستان قدس به هر يک از دعوت شدگان، هديه اي که شامل مقداري غبار داخل ضريح و نبات متبرکه است اهدا مي شود.


ارسال شده در تاریخ : 28 شهريور 1390برچسب:, :: 10:2 :: توسط :

 

در اسناد تاريخي آمده است که حدود يک قرن و نيم پيش مردي به نام «امام ورديخان بيات مختاري »سنت قرآن خواني صفه را ثبت کرد. او در وقف نامه اي تعيين کرد که درآمد حاصل از موقوفه اي را براي مخارج اين مراسم مصرف کنند. بيات مختاري مقرر کرد که خادمان حفاظ در رواق توحيد خانه (يکي از رواق هاي شمالي حرم مطهر و بين رواق دار الفيض و صحن انقلاب )صبح و شام کلام الله مجيد را تلاوت کنند و 12بند توسل خواجه نصير الدين طوسي را هم بخوانند.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 27 شهريور 1390برچسب:, :: 19:30 :: توسط :

چهارده رحل گشوده
 

مراسم قرآن خواني «صفه»آن قدر قدمت دارد که شايد تاريخ شروع اين مراسم در گرد و غبار تاريخ گم شده باشد. البته بعضي مورخان معتقدند که مراسم قرآن خواني ويژه در بارگاه ملکوتي امام رضا(ع)پس از شهادت ايشان شروع شد؛ يعني بيش از 12قرن است که مراسم صفه در سرزمين خراسان برپاست . اما اسناد و وقف نامه هايي هم وجود دارند که شهادت مي دهند مراسم قرآن خواني صفه در حرم مطهر امام رضا(ع)از سال 1276هجري قمري شروع شده و تا امروز که صفحه هاي سالشمار عدد 1430هجري قمري را نشان مي دهد ادامه دارد.
 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 26 شهريور 1390برچسب:, :: 21:11 :: توسط :

متن زیر بر سطح سنگ جدید مرقد امام رضا ( علیه السلام ) حک شده است :
" هذا هو المرقد الشریف للامام التقی النقی الصدیق الشهید ، وارث الانبیاء والمرسلین ، ثامن الائمه المعصومین من اهل بیت رسول رب العالمین ، حجه الله علی الخلق اجمعین ، سیدنا و مولانا ابی الحسن الرضا علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین .



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 24 شهريور 1390برچسب:, :: 8:12 :: توسط :

سال ‌‌های سختی و غربت

روضه منوره که پیکر مقدس حضرت رضا ( علیه السلام ) در آن مدفون است ، زیر گنبدی زرین و با شکوه قرار دارد و هسته مرکزی بناهای آستان قدس رضوی به شمار می‌ آید .
در سال ‌‌های آغازین به خاک سپاری پیکر پاک امام ، حرم مطهر به صورت بنایی ساده با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود ؛ چنان‌که بقعه مطهر ، تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزیین‌ هایی مختصر به سبک آن زمان بود . صفه ‌‌های اضلاع حرم به جز صفه پیش ‌رو ، به‌سوی خارج از بنا بسته بود و بر فراز بقعه ، تنها قبه‌ ای وجود داشت .



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 23 شهريور 1390برچسب:, :: 10:58 :: توسط :

 

معماران حرم به روایت تاریخ


بنای حرم در طول تاریخ و به‌ تدریج ساخته شد و گسترش یافت . در به‌ وجود آمدن فضای کنونی حرم ، مردان و زنانی بلند همت ، در هر دوره‌ ای از تاریخ ایران زمین ، نقشی داشته‌ اند که نام خود را تا ابد زیر نام حضرت رضا ( علیه السلام ) جاودانه کرده‌ اند . هر کاشی و سنگی که بر دیوارهای حرم جای گرفته ، نشان از عشق و ارادت مردمانی از این سرزمین به مولا و آقایشان حضرت رضا ( علیه السلام ) دارد . تاریخ موجود در کتیبه‌‌ های حرم ، از دوره سامانیان تا دوره قاجاریه را نشان می ‌دهد .
سامانیان ؛ اولین آبادگران
به روایت تاریخ ، بوبکر شهمرد ، از پیشکاران نوح بن منصور سامانی ، شهادت ‌گاه علی بن موسی الرضا ( علیه السلام ) ، امام هشتم شیعیان را آباد کرد .
به گفته ابن بابویه ، محمد بن عبد الرزاق طوسی و امیر محمدیه ، از امرای عهد سامانی ، در دوران امارتشان نسبت به مرقد مطهر امام ( علیه السلام ) کمال ارادت و توجه داشتند و تزییناتی در حرم به وجود آوردند .


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 22 شهريور 1390برچسب:, :: 19:43 :: توسط :

    شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع) از بجستانی نقل کرده است که امام رضا(ع) با پیامبر(ص) خداحافظی کردند، اما هر بار به سمت مزار مبارک بر میگشتند و صدایشان با گریه بلند میشد. به خدمت امام نزدیک شدم و خدمت ایشان تبریک گفتم. امام فرمودند: من را رها کن! من از جوار جدم محمد صلی الله علیه و آله و سلم بیرون میشوم و در «غربت» میمیرم.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, :: 18:57 :: توسط : خادم

مطلب ارسالی ازmj1375 (یکی از اعضا)
 
شهر مشهد با شهادت امام رضا (ع) در خاک توس و دهکده سناباد پایه گذاری شد و از آن زمان یعنی از سال 203 هجری قمری این منطقه به مشهد توس و مشهد الرضا اشهرت یافت . در مدت دوازده قرن که از تاریخ خاکسپاری امام رضا (ع) می گذرد مشهد نیز مانند دیگر نواحی ایران عموما در معرض تاخت و تازهای بسیار بوده و از نظر ویژگی های مذهبی - فرهنگی فراز و فرودهای خاص خود را نیز داشته است .
 


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 20 شهريور 1390برچسب:, :: 21:7 :: توسط : میهمان طوس

مناره (گلدسته) برجی مدور است که یکی از اجزاء معماری اسلامی است و بیشتر در مسجدها بکار می‌رود.

مناره‌ها سه کاربرد اصلی دارند:

  • میل راهنما: برای راهنمایی کاروان‌ها در مسیر جاده‌ها و نشان دادن مکانهای اصلی بافت شهری.
  • اذان‌گویی و خبررسانی: مکانی برای گفتن اذان.
  • مناره نماد پیروزی: این نوع مناره‌ها را از جمجمه سر انسان‌ها و حیوانات می‌ساختند.

 

بقیه متن در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:, :: 19:56 :: توسط : خادم

نواختن نقاره از زمانهاى قديم در آستان مقدس امام رضا (ع) معمول بوده است. اما اين كه اين رسم از چه زمانى آغاز شده و به صورت يك سنّت درآمده، معلوم نيست. نه نويسندگان در باره آن چيزى نوشته اند و نه اسناد و مدارك موجود در حرم مطهر چيزى را نشان مى دهد. اما از نشانه هاى تاريخى چنين برمى آيد كه در قرن دهم، نواختن نقاره معمول بوده است.
 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:نقاره خانه, :: 19:22 :: توسط : خادم

گنبد و بارگاه حضرت رضا علیه السلام

درباره سابقه تاریخی حرم مطهر، مورخان و نویسندگان اقوال بسیار نقل کرده‏اند، برخی از تاریخ‏نویسان بر این عقیده‏اند که بقعه مبارکه حضرت رضاعلیه‏السلام پس از وقایع و حوادث مهم خراسان که در طول قرنها به وجود آمد، در معرض تحولاتی قرار گرفت و به واسطه تاخت و تاز اقوام مختلف و لشکرکشی‏ها به سرزمین خراسان، مانند تهاجم‏های سبکتکین و غزهای ترکمان و مغولها بارها به‏کلی ویران و سپس بازسازی گردید.  

 

بقیه در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:, :: 19:24 :: توسط : خادم

       اولین بار دیلمیان و آل‏بویه - که بعد از عباسیان مذهب شیعه داشتند- به تعمیر وتزئین اساسی این بقعه هارونیه پرداختند.   
بوبکر شهمرد،از پیشکاران نوح بن سامانی،مقبره امام رضا(ع)را آباد کرد.
       به گفته ابن بابویه(شیخ صدوق)، محمد بن عبد الرزاق طوسی و امیر محمدیه، از امرای عهد سامانی، در دوران فرمانداریشان نسبت به مرقد مطهر امام (علیه السلام) کمال ارادت و توجه داشتند و تزییناتی در حرم به وجود آوردند. همچنین در اوایل قرن چهارم هـ.ق به دستور عضد الدوله دیلمی، مرقد منور امام (علیه السلام) به سبک آن زمان تعمیر و تزیین شد.

       زیارت این بارگاه شریف در عصر آنان رونق بیشتری یافت و بر علاقه‏مندان و زایران آن روزبه‏روز افزوده می‏شد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 8 شهريور 1390برچسب:, :: 19:9 :: توسط : خادم

 

 

وِبی بنا نهادیم که پایه اش اعتقاد به حق تعالی، زیر بنایش اکرام پیغامبر اکرم و فنداسیونش ارادت اهل بیت، ستون های آن علی بن موسی الرضا است.


ما پنج جوانکیم از مرکزی با نام 22 واقع در شرق تهران، میدان چهارصد دستگاه. دست به دست هم می دهیم، قلم های خویش را بر هم متحد نموده و به رشته پژوهش هایی دست خواهیم زد.


 


علی سمیعی آن کس است که پی سی را چون مرکبی نیکو زیرپای خویش دارد و پی سی رانی می کند. 


محمد مهدی کمیلی هم به نوعی کارگر معدن مان است و در اعماق موتور جستجوی گوگل به کند و کاو مجاهدت برای یافتن طلا و جواهر می پردازد.


کامران کیانلو آن است که در حجمی جات و سفال و معمارگری سررشته ای دارد و همان گونه که ما بر خانه ی خویش استحضار کامل داریم او بر حجمی جات معمارگری مستحضر است.


محمد جواد نجفی آن شیخی است که آموزه های دینی اش بسیار است و اندکی رجال و درایت و حدیث هم می داند و به موقع لزوم به قرآن نیز بس آگاه است.


در آخر اینجانب که نامم علی و شهرتم کاظمی است قرار دارم، اندکی دست بر ادب دارم


و بانویی داریم که اندکی مدبر است و اندکی دبیر و مدیر نیز هست. نامش ملیحه و فامیلش حیدری است.


زین پس یک روز به میان (یا همان در میان) جدیدیجاتی بر این وِب روان خواهیم کرد، در باب معمارگری حرم آسمان هشتم.


 

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 1 شهريور 1390برچسب:, :: 19:3 :: توسط : خادم

درباره وبلاگ
پژوهشی پیرامون معماری حرم امام رضا
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان هشتم و آدرس mer8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 110
بازدید کل : 58548
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1