مراسم صفه در اسناد مطلب ارسالی ازمیهمان طوس
 
آسمان هشتم
مطالبی پیرامون حرم رضوی
 
 

 

اين مراسم مدت ها در توحيد خانه انجام مي شد تا اينکه صاحب نظران به دليل شکوه و عظمت اين مراسم و براي نزديک تر شدن به روضه منوره تصميم گرفتند اين مراسم را به دارالحفاظ که در گذشته سوابقي در برپايي اين گونه مراسم داشت منتقل کنند. از آن زمان تا همين چند سال قبل، مراسم صفه در دارالحفاظ برگزار مي شد ولي حالا به دليل شلوغي اين رواق، اين مراسم قرآني را به رواق دارالسلام منتقل کرده اند.
در وقف نامه بيات مختاري آمده هر سال مقدار 22خروار گندم و مبلغ 16تومان نقد رايج خزانه که اين مبلغ مساوي 160ريال ناصر الدين شاهي بود براي برگزاري مراسم صفه در نظر بگيرند. در اين وقف نامه آمده است که خطيب و صدرالحفاظ ،هر يک دو خروار گندم و مبلغ دو تومان نقد دريافت کنند. 12نفر حفاظ ديگر هم هر کدام يک خروار و 50من گندم و يک تومان نقد بگيرند. حفاظ بر اساس وقف نامه موظف هستند در مراسم صفه هر نفر در شام يک جزء و در صبح يک جزء قرآن تلاوت کنند. در ضمن حفاظ بايد در اين مراسم ،مشئات خواجه نصير الدين طوسي را با صداي خوش و زيبا بخوانند و ثواب تلاوت کلام الله مجيد را به ارواح مطهر انبيا و 14معصوم (ع)هديه کنند.
علاوه بر وقف نامه امام ورديخان بيات مختاري که به آن اشاره شد، حاج قاسم ملک التجار -يکي از واقفان بزرگ آستان مقدس رضوي -هم در سال 1277هجري قمري براي برگزاري مراسم صفه وقف نامه اي نوشت که بر اساس اين وقف نامه، مراسم صفه ملک التجار بلافاصله بعد از مراسم صفه بيات مختاري در حرم مطهر برگزار مي شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 27 شهريور 1390برچسب:, :: 19:30 :: توسط :

درباره وبلاگ
پژوهشی پیرامون معماری حرم امام رضا
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان هشتم و آدرس mer8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 58690
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1