گنبد و بارگاه حضرت رضا علیه السلام
 
آسمان هشتم
مطالبی پیرامون حرم رضوی
 
 

درباره سابقه تاریخی حرم مطهر، مورخان و نویسندگان اقوال بسیار نقل کرده‏اند، برخی از تاریخ‏نویسان بر این عقیده‏اند که بقعه مبارکه حضرت رضاعلیه‏السلام پس از وقایع و حوادث مهم خراسان که در طول قرنها به وجود آمد، در معرض تحولاتی قرار گرفت و به واسطه تاخت و تاز اقوام مختلف و لشکرکشی‏ها به سرزمین خراسان، مانند تهاجم‏های سبکتکین و غزهای ترکمان و مغولها بارها به‏کلی ویران و سپس بازسازی گردید.  

نویسندگان دیگر بر این نظرند که خرابیهای وارده از تهاجم‏ها به گونه‏ای نبوده است که بنای بقعه را به‏کلی ویران کند، بلکه برخی حملات، خرابیهایی در قسمت فوقانی ایجاد کرده‏اند و به قسمت تحتانی دیوارها آسیبی نرسیده است، پایه‏های بقعه همان بنای اولیه است که ابتدا شالوده اصلی آن را با گل چینه ساخته‏اند و به دفعات قسمتهایی از دیوارهای آن مرمت‏شده و تزیین یافته است.

 

قراین و شواهد نشان می‏دهد که نظر اخیر بیشتر مقرون به صحت است و نظریه تخریب کامل بقعه منوره دور از واقعیت است، چه اولا در ادوار مختلف گروهی از مورخان و جغرافیدانان و جهانگردان، شخصا مرقد مبارک امام‏علیه‏السلام را از نزدیک دیده و توصیف کرده‏اند. (2)

ثانیا، آثار و سبکهای گوناگون و فنون معماری و کاشیکاری قرون مختلف مانند آثار معماری غزنویان و سلاجقه و عهد تیموریان در حرم موجود است و در آخر عبارات مکتوب بر کاشیهای نفیس و ممتاز بعضا نام بانی و تاریخهای 512، 612 و 761 هجری نوشته شده است. (3)

ثالثا، اگر بقعه منوره بکلی ویران شده بود، با توجه به این که اثری از گور هارون برجای نمی‏ماند، بانیان و ارادتمندان به امام‏علیه‏السلام که پس از آن، اقدام به احداث مجدد بنا نمودند، می‏توانستند از نظر معماری در ساختن مجدد دیوارها به گونه‏ای عمل کنند که قبر مطهر امام‏علیه‏السلام در وسط بنای جدید واقع شود. در صورتی که وضع فعلی بقعه منوره چنین نیست و همان گونه است که مامون برای قبر پدرش در سال‏193 ه. ق در نظر گرفت و ده سال بعد که حضرت به شهادت رسید پیکر مقدس او را در داخل بقعه در قسمت‏بالاسر هارون به خاک سپردند، در نتیجه خاکسپاری پیکر مطهر حضرت، تنگنایی در محل بقعه و بالای سر مبارک به وجود آمد که تا این اواخر باقی بود و در توسعه اخیر نسبتا وسعت‏یافت. بنابراین، سوابق و ادله قاطع و قراین موجود در بنا نشان می‏دهد که حرم و بقعه مبارکه از قدیم‏ترین بناهای مشهدالرضا است ولی البته گنبد مطهر در طول زمان بر اثر حوادث طبیعی و تهاجمهای وحشیانه ویرانیهای مکرر دیده است. (3)

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:, :: 19:24 :: توسط : خادم

درباره وبلاگ
پژوهشی پیرامون معماری حرم امام رضا
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمان هشتم و آدرس mer8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 150
بازدید کل : 58697
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1